Από το Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου
Απόστολος Τριφύλλης
Αποσπάστηκα στην Έδρα Νεοελληνικών Σπουδών της Φιλολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου στις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου. Επαφή με τη Σερβία προηγουμένως δεν υπήρχε και προσήλθα στη διαδικασία επιλογής, έχοντας κατά νου ν' αποσπαστώ σε μια εκ των χωρών της ανατολικής Ευρώπης.
8 Μαρτίου 2007
Ήδη είχα διανύσει μια τριετία απόσπασης στα ελληνικά σχολεία της Αλεξάνδρειας, ερχόμενος σε άμεση επαφή με την κουλτούρα και την ιδιοσυγκρασία του αραβικού κόσμου και επιθυμούσα να γνωρίσω ακόμα μια κοινωνία μετάβασης προς το δυτικό - μάταιο - καταναλωτικό όνειρο. Βέβαια για να είμαι ειλικρινής ο μόνος λόγος για τον οποίο επιθυμούσα την απόσπαση ήταν η πανεπιστημιακή προοπτική, αφού και τώρα ακόμα νιώθω ότι έχω αφήσει ένα κομμάτι του εαυτού μου στην αγαπημένη πολιτεία.
Με ανάμικτα, λοιπόν, συναισθήματα και ισορροπώντας πάνω σε μια βασανιστική διχοστασία μεταξύ ενός συναρπαστικού παρελθόντος στην Αίγυπτο κι ενός άδηλου μέλλοντος στη Σερβία, ανέλαβα τα καθήκοντα που μου ανατέθηκαν.
Συγκεκριμένα κλήθηκα ν' αναλάβω τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στους τριτοετείς και τεταρτοετείς φοιτητές του τμήματος, ακολουθώντας τη μέθοδο των Μαυρούλια - Γεωργαντζή "Ελληνικά για ξενόγλωσσους". Παρά το γεγονός ότι θεωρώ τη μέθοδο αυτή δύσκαμπτη και αρκούντως ξεπερασμένη για τα δεδομένα της επικοινωνιακής προσέγγισης της γλώσσας, δέχτηκα να την εφαρμόσω κυρίως για λόγους εύρυθμης λειτουργίας του τμήματος και με παρηγορητική την εφαρμογή της μεθόδου του ζεύγους Τριανταφυλλίδη "Επικοινωνήστε Ελληνικά" για τους πρωτοετείς φοιτητές, με προοπτική ν' ακολουθήσει η μέθοδος "Ελληνικά για προχωρημένους" του Αριστοτελείου.
Έχοντας ν' αντιμετωπίσω από τη μια τα σφιχτά χρονικά περιθώρια του εξαμήνου και από την άλλη το εύρος της προβλεπόμενης διδακτέας ύλης, οι δυνατότητες για παρεμβολή εναλλακτικών διδακτικών αντικειμένων ήταν εξαιρετικά περιορισμένες. Η προετοιμασία των φοιτητών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον συμμετοχής στις εξετάσεις πιστοποίησης της ελληνομάθειας τον προσεχή Μάϊο, μπορεί ν' αποτελεί μια επιπλέον υποχρέωση, ωστόσο προσφέρει τη δυνατότητα να ξεφύγω από τα περιοριστικά πλαίσια της μεθόδου και να διαμορφώσω ελεύθερα τη διδασκαλία μέσω επιλογής από ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας, ιδιαίτερα στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.
Η προϋπηρεσία μου στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας επί τριετία στο Παράρτημα Αλεξανδρείας του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού στάθηκε πολύτιμος αρωγός στην αντιμετώπιση όλων των διδακτικών προκλήσεων.
Αρχικοί φόβοι για δυσκολία στην επικοινωνία, λόγω πλήρους άγνοιας εκ μέρους μου της σερβικής γλώσσας, διασκεδάστηκαν, όταν διαπίστωσα το υψηλό επίπεδο ελληνομάθειας των φοιτητών. Και είναι αυτό ακριβώς το ακροατήριο που αποτελεί για μένα αστείρευτη πηγή ικανοποίησης, κυρίως γιατί η επαφή με τους φοιτητές του τμήματος πραγματώνει καθημερινά εκείνη τη σπάνια αμφίδρομη σχέση, όπου γνωστική περιέργεια και ειλικρινές ενδιαφέρον για την ελληνική γλώσσα πορεύονται μαζί μ' έναν ανεπιτήδευτο ενθουσιασμό για κάθετι ελληνικό. Ο ενθουσιασμός αυτός εδράζεται αφενός στις παραδοσιακές σχέσεις καλής γειτονίας, αμοιβαίου σεβασμού και θρησκευτικής ομοδοξίας, αφετέρου στην έντονη παρουσία του ελληνικού οικονομικού παράγοντα, ως αποτέλεσμα μιας μιας επιθετικής οικονομικής διείσδυσης που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων. Έτσι ο θαυμασμός του ελληνικού πολιτιστικού παρελθόντος, ως αποτέλεσμα της παιδείας αλλά και το ενδιαφέρον για το ελληνικό πολιτιστικό παρόν, ως αποτέλεσμα της ταξιδιωτικής επαφής, συνδυάζονται με την πρακτική ανάγκη για αποτελεσματική κατάρτιση στην ελληνική γλώσσα, ως πολύτιμου εφοδίου για στελέχωση εταιρειών ελληνικού ενδιαφέροντος.
Αν κάποιος λοιπόν επιθυμεί να γνωρίσει το σύγχρονο πρόσωπο της Σερβίας, πέρα απ' το ενίοτε παραμορφωτικό πρίσμα της πρόσφατης τραυματικής πολιτικής ιστορίας, δεν έχει παρά ν' αντικρίσει αυτή τη νεολαία. Έχοντας στις παρακαταθήκες της βαθιά κουλτούρα συνδυασμένη με ευγένεια ψυχής και ζωντάνια χαρακτήρα, αναζητεί το στίγμα της στο σύγχρονο κόσμο, φιλτράροντας κριτικά τα ιστορικά βιώματα και τις προκλήσεις ενός μέλλοντος με σαφή ευρωπαϊκό προσανατολισμό.
- Εισέλθετε στο σύστημα για να υποβάλετε σχόλια