Όταν η Ελλάδα συναντά το Southwest...
kaktos writes, "Μπορεί ο τίτλος να φαντάζει μεγαλοπρεπής αλλά, όταν απέχεις άπειρα μίλια από τον τόπο σου, κάποια πράγματα συμβαίνει να αποκτούν άλλη βαρύτητα.
Χαρούλα Στογιαννίδου"
25 Οκτωβρίου 2003
Αναφέρομαι στην επίσκεψη της καθηγήτριας της φιλισοφίας κας Βαλαλά, από το ΑΠΘ, στο πανεπιστήμιο της Τούσον. Η κα Πεντζοπούλου-Βαλαλά είναι προσκεκλημένη στις ΕΠΑ, για το μήνα Οκτώβριο, από το Onassis Benefit Foundation, για να δώσει μια σειρά διαλέξεων.
Το Ίδρυμα Ωνάσση έχει θεσμοθετήσει ένα πρόγραμα επισκέψεων και διαλέξεων, από επιστήμονες που ασχολούνται με τα ελληνικά γράμματα και την Ιστορία, Ελλήνων και μη, σε διάφορες επιλεγείσες πόλεις της Αμερικής. Το πρόγραμμα έχει στόχο να διευρύνει τη γνώση και το ενδιαφέρον των Αμερικανών γύρω από τον ελληνικό πολιτισμό.
Στα πλαίσια αυτού του πολιτιστικού γεγονότος, που πραγματοποιείται μια φορά το χρόνο, η επισκέπτρια καθηγήτρια έδωσε τρεις διαλέξεις.
Η πρώτη διάλεξη είχε ως θέμα την "Γέννηση της Ρητορικής για τη Φύση και τον Πολιτικό Λόγο: Η Περίπτωση του Γοργία". Η διάλεξη δόθηκε στην ώρα του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών και συγχρονίστηκε με επιτυχία, παρότι τυχαία, με το αντικείμενο του μαθήματος των φοιτητών του τρίτου εξαμήνου και την προετοιμασία των εργασιών τους με θέμα τη Ρητορική. (στο φθινοπωρινό εξάμηνο τους διδάσκω Λυσία). Μετά τη διάλεξη, ακολούθησαν ερωτήσεις από τους φοιτητές και από το υπόλοιπο κοινό.
Η δεύτερη διάλεξη, που δόθηκε δημόσια, είχε τίτλο: "Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και η Ιστορική τους Καταγωγή". Τη διάλεξη παρακολούθησαν κυρίως φοιτητές αλλά και ακαδημαϊκοί, ενώ η ελληνική κοινόητα ήταν σχεδόν απούσα.
Την τρίτη διάλεξη, που είχε θέμα: "Το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα" την παρουσιάσαμε από κοινού στα δυο τμήματα των Νέων Ελληνικών. Μετά από μια σύντομη ιστορική αναδρομή γύρω από το εκπαιδευτικό συστημα, ακολούθησε η ενημέρωση για τη σύγχρονη λειτουργία του και στα τρία επίπεδα. Αναφέρθηκε σύντομα η διαπολιτισμική πολιτική της Ελλάδας στο τομέα αυτό. Δόθηκαν επίσης πλληροφορίες σχετικά με στις υποτροφίες που προσφέρονται σε φοιτητές του εξωτερικού για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στην Ελλάδα. Οι ερωτήσεις των φοιτητών στράφηκαν γύρω από την δυνατότητα της "δωρεάν" εκπαίδευσης των φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Στα παρεπόμενα αλλά και μετά το τριήμερο των διαλέξεων η κα Βαλαλά είχε τη δυνατότητα να συνομιλήσει με τους εδώ συναδέλφους και να περιηγηθεί εντός και εκτός της πόλης. Τον ρόλο αυτό τον ανέλαβα εξ ολοκλήρου, μιας και οι υπεύθυνοι του προγράμματος, για προσωπικούς λόγους ο καθένας, απουσίαζαν εκτός πόλης.
Οι εντυπώσεις που συνόδευσαν τις δραστηριότητες αυτής της εβδομάδας αγγίζουν την ικανοποίηση αλλά αφήνουν και μια μικρή απογοήτευση. Ο ελληνισμός κάνει αισθητή την παρουσία του και του δίνεται η δυνατότητα να αναφερθεί στον πολιτισμό του και να δηλώσει το δυναμισμό του και την προοπτική του.
Η δυσάρεστη πλευρά έρχεται πάλι από την έλλειψη του κοινού. Το θέμα των διαλέξεων θα είχε ενδιαφέρον και για ένα ευρύτερο επιστημονικό, και μη, κοινό πέραν του τμήματος των κλασσικών σπουδών, αλλά αυτό απουσίαζε. Η εμπειρία μου από ανάλογες εκδηλώσεις στην Ελλάδα είναι διαφορετικές.
Θέλω να ελπίζω ότι αιτία στάθηκε η ελλειπής προετοιμασία ή η άγνοια των υπευθύνων για παρόμοιες οργανώσεις. Είναι άξιο απορίας και πάλι όμως, αν σκεφτεί κανείς την ικανοποίηση του τμήματος για την επίσκεψη αυτή.
Παραμένοντας με την απορία μου,
Σας χαιρετώ
kaktos
- Εισέλθετε στο σύστημα για να υποβάλετε σχόλια