Πρόσφατα άρθρα

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

My Mother's Sin and Other Stories A series of lectures on Modern Greek literature taught by Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps This is a first class essay of one of my students, Jenny Wight, who took my course this year writing beautifully on the effects of loss in Cavafy's poetry.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

BIRZEIT UNIVERSITY - Παλαιστίνη

Ευαγγελία Καφφέ-Αλαούνε BIRZEIT UNIVERSITY Αγγλόφωνο Πανεπιστήμιο όπου διδάσκονται τα ν.ε

BIRZEIT UNIVERSITY - Παλαιστίνη

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΗΚΟΥΔΗΣ: Άξιον Εστί

Σκοπός της εργασίας αυτής είναι η προσέγγιση του Άξιον Εστί με ερευνητικό εργαλείο το ηρωοκεντρικό μοντέλο αφηγηματικής ανάλυσης που ανέδειξε η μακρά παράδοση συστηματικής ανάλυσης λογοτεχνικών έργων η οποία ξεκίνησε με τη μελέτη της δομής των ρωσικών παραμυθιών από τους Ρώσους φορμαλιστές στις αρχές του 20ου αιώνα και πέρασε αργότερα στους στρουκτουραλιστές και σημειολόγους θεωρητικούς της λογοτεχνίας.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΗΚΟΥΔΗΣ: Άξιον Εστί

Hyperion or the hermit in Greece

Concept, dramaturgy and performance by Dimitra Kreps

Hyperion or the hermit in Greece

Μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Παν. Λευκωσίας - ΚΕΓ)

Το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας διοργανώνει μεταπτυχιακό πρόγραμμα "Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (MA, 3 εξάμηνα) - Εξ Αποστάσεως".

Μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Παν. Λευκωσίας - ΚΕΓ)

ἐξ ἐρίων δὴ καὶ κλωστήρων καὶ ἀτράκτων

This essay examines that metaphor in the context of the political and war situation at the time Lysistrata was first performed. It considers traditional gender roles in the fifth-century Greek polis and Lysistrata’s inversion of those roles in her weaving analogy. Aristophanes’ comedic purpose in the weaving speech, in Lysistrata as a whole, and more generally across his corpus is examined. In addition, some observations are made about the sound pattern of Lysistrata’s speech and, in a personal argument, a speculative suggestion is advanced that the audience might have associated her cadences with the familiar rhythms of a domestic weaving loom.

ἐξ ἐρίων δὴ καὶ κλωστήρων καὶ ἀτράκτων

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

My Mother's Sin and Other Stories A series of lectures on Modern Greek literature taught by Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps This is a first class essay of one of my students, Jenny Wight, who took my course this year writing beautifully on the effects of loss in Cavafy's poetry.

Discuss the portrayal and effects of loss in the poetry of Cavafy

«Examine how homoerotic love is expressed in Cavafy’s erotic poetry» By Yousuf Danawi, Reading University

This essay aims to examine the manner in which homoerotic love is expressed in Constantine Peter Cavafy’s erotic poetry.Initially, it will provide a brief introduction entailing contextual information. Subsequently, this essay will bestow an intricate analysis of his erotic poems, with a particular focus on elucidating recurrent themes pertaining tohomoerotic love. The analysis will explore both the formal and thematic constituents of Cavafy’s erotic poetry, accompanied by a pervading extraction of deeper meaning.This examination will be enhanced utilising relevant secondary literature. The primary source that consists of the poems to be discussed in this essay derives from a digital anthology that comprises Cavafy’s ‘Recognised’, ‘Denounced’, and ‘Hidden’ poems

 «Examine how homoerotic love is expressed in Cavafy’s erotic poetry» By Yousuf Danawi, Reading University

Η ΔΕΠΠΣ και η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού

Αξιολόγηση της ελληνόγλωσσης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εξωτερικού στην Ελλάδα

Η ΔΕΠΠΣ και η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού

Poetics and Histories: To What Extent Did C. P. Cavafy Alter Historical Narratives, and for What Artistic Purposes?

stuident Name: Joseph Watson Module Lecturer: Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps Date of Submission: 11/01/2016

Poetics and Histories: To What Extent Did C. P. Cavafy Alter Historical Narratives, and for What Artistic Purposes?

Παν/μιο του Reading, εξετάσεις για τη γλώσσα (2008): A επίπεδο (Δήμητρα Τζανιδάκη-Kreps)

Dr Dimitra Tzanidaki-Kreps

Lecturer, department of Classics

University of Reading

Candidate Examination Number ………………..

Seat Number …………….

You are allowed ten minutes before the start of the examination to acquaint yourself with the instructions below and to read the question paper.

Do not write anything until the invigilator informs you that you may start the examination. You will be given five minutes at the end of the examination to complete the front of any answer books used.

May 2008

THE UNIVERSITY OF READING

Institution-Wide Language Programme

MODERN GREEK LANGUAGE: Level 1

Answer ALL questions.

Answers should be written on the question paper.

1a.Read the following text and answer ALL the questions IN ENGLISH.
(10%)

Εκπτώσεις στον ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟ μόνο για μια εβδομάδα. Μέχρι 25% σε όλα τα είδη: ανδρικά, γυναικεία, παιδικά. Επίσης: κοσμήματα, βαλίτσες, γυναικείες τσάντες και πορτοφόλια. Και μια έκπληξη: μέχρι 50% στα έπιπλα, καναπέδες, γραφεία, βιβλιοθήκες. Προλάβετε κυρίες και κύριοι για να μην χάσετε. Κάθε μέρα για αυτή την εβδομάδα μόνο, όλα σε τιμές καταπληκτικές. Ανοιχτά από τις δέκα το πρωί μέχρι τις οκτώ το βράδυ. Και ... καλά ψώνια!

a) What is the time frame for the discounts offered by “ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ”? (1 point)

b) Which products does the 25% discount apply to? (4 points)

c) What is the surprise offered by the shop? (4 points)

d) What are the shop’s daily opening times? (1 point)

1b.Read the following text and write your answer in the relevant boxes IN ENGLISH on the table provided underneath. The first box has been filled in as an example. (15%)

Δημοσιογράφος: Στη σημερινή εκπομπή θα γνωρίσετε δυο γνωστούς έλληνες αθλητές, την Ελένη και το Γιώργο. Ξεκινάμε με την Ελένη, αθλήτρια του τένις. Πόσο χρονών είσαι;

Ελένη: Δεκαοκτώ.

Δημοσιογράφος: Πόσα χρόνια παίζεις τένις;

Ελένη: Οκτώ εννιά.

Δημοσιογράφος: Πόσες ώρες κάθε μέρα;

Ελένη: Περίπου τέσσερις με πέντε. Είναι αρκετά κουραστικό το άθλημά μας.

Δημοσιογράφος: Στον ελεύθερο χρόνο σου τι κάνεις;

Ελένη: Πηγαίνω στον κινηματογράφο. Μου αρέσουν οι κωμωδίες.

Δημοσιογράφος: Πολύ καλά. Εσύ Γιώργο, είσαι είκοσι πέντε ετών και πολύ καλός κολυμβητής, έτσι;

Γιώργος: Έτσι ακριβώς.

Δημοσιογράφος: Πόσα χρόνια κολυμπάς;

Γιώργος: Από τότε που γεννήθηκα! (γελούν). Εεεε, σοβαρά τώρα, ασχολούμαι με το άθλημα από πέντε χρονών.

Δημοσιογράφος: Και πόσες ώρες κολυμπάς κάθε μέρα;

Γιώργος: Περίπου τέσσερις, αλλά κάνω και αρκετή ώρα γυμναστική.

Δημοσιογράφος: Έχεις ελεύθερο χρόνο;

Γιώργος: Όχι πολύ.

Δημοσιογράφος: Και τι κάνεις;

Γιώργος: Παίζω με την κόρη μου.

Δημοσιογράφος: Να σου ζήσει!

Γιώργος: Ευχαριστώ πολύ.

Ελένη Γιώργος

Age

Eighteen (example)

Training hours daily

Free time activities

2.Put the following sentences into the plural, as in the example below:(10%)

Ο δάσκαλος θα πάρει τo βιβλίo του. 

Οι δάσκαλοι θα πάρoυν τα βιβλία τους.

(a)Ο νέος πωλητής είναι καλός.

(b)Η μαθήτρια ξέρει να χορεύει.

(c)Πoιoς θυμάται αυτή τη δασκάλα;

(d)Θα ψωνίσω μια κόκκινη τσάντα και ένα φόρεμα.

3.Fill in the gaps in the following text. You will need either to choose one of the words given in brackets following the gap or to use the correct past simple form of the verb in the brackets marked with an asterisk. (20%)

Examples: (a)Πoιoς κoιμάται σε αυτό τo δωμάτιo; (ποιοι, ποιος, ποιες)

(b)Γύρισε μια ταινία. (*γυρίζω)

Στη ........................ (σημερινός, σημερινή, σημερινό) εκπομπή ........................... (θα παρουσιάσω, θα παρουσιάσετε, θα παρουσιάζουμε) ένα καινούργιο ........................ (βιβλίο, βιβλία, βιβλίου) που ..................... (είσαι, είμαι, είναι) σίγουρος ότι ................. (θα σας αρέσουν, θα σας αρέσει, θα σας άρεσαν).

Το βιβλίο .......... (έχεις, έχω, έχει) τίτλο «Περιπέτεια ................. (με, για, στο) βουνό». Δυο αδέλφια που κάνουν διακοπές μένουν .........… (με, από, σ’) τη γιαγιά τους. ....... (Μια, Ένας, Ένα) μέρα ................................. (συναντώ, συναντάς, συναντούν) ένα γεροντάκι που ......... (τους, τα, τις) λέει ότι σε μια σπηλιά .......................... (υπάρχουν, υπάρχεις, υπάρχει) ένας θησαυρός. Τα δυο αδέλφια αποφασίζουν ........................... (να ψάχνουν, να ψάξουν, θα ψάξουν) για να τον βρουν. Χάνουν όμως το δρόμο και δεν ξέρουν πώς .......................... (να γυρίζουν, να γυρίσουν, να γυρίσετε) πίσω. Ξαφνικά ο καιρός ............................. (*χαλώ) και ............................. (*αρχίζω) να βρέχει. Τότε τα δυο παιδιά ...................... (*βλέπω) μια σπηλιά και ....................... (*μπαίνω). Εκεί ............................. (*βρίσκω) ένα κουτί. Ήταν ο θησαυρός. Τα αδέλφια χαρούμενα πολύ ........................................ (*έρχομαι) στο σπίτι.


4.Write 120 words on ONE of the following topics IN GREEK. (45%)

•EITHER(a) You have a flat for rent. The person interested lives abroad and has requested some relevant information. Write a letter to them describing it, giving some information about the area it is in as well as rental price and period.

•OR(b)You have just returned from your best friend’s summer house where you spent a week. Write a letter to thank them for their hospitality detailing what you liked best about the place, the food, the parties, the sight-seeing, etc.

© 2012 Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας - Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα