Η υποτακτική και οι χρήσεις της στα νέα ελληνικά - Γιάννης Ζηκούδης
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Στέλνω στις Φρυκτωρίες μια παρουσίαση της χρήσης της Υποτακτικής στα Νέα Ελληνικά ειδωμένη από τη σκοπιά της Αγγλικής. Τη χρησιμοποιώ στην αρχή του δευτέρου επιπέδου ελληνικών για να ολοκληρωσω την παρουσίαση της Υποτακτικής και των δαφόρων χρήσεων της στο λόγο, αντιπαραβάλοντας τις αντίστοιχες συντάξεις της αγγλικής. Καθως πολλοί από σας χρησιμοποιείτε την αγγλική για την διδασκαλία, θεώρησα σκόπιμο να μην μεταφράσω τα αγγλικά.
Συνοπτικά εδώ εξηγώ ότι παρουσιάζω την υποτακτική 1. ως συμπλήρωμα ρημάτων (που εκφράζουν επιθυμία, σκοπό, υποχρέωση κλπ), 2. σε δευτερεύουσες χρονικές, τελικές και υποθετικές προτάσεις που αναφέρονται στο παρόν και Μέλλον, 3. μετά από ερωτηματικά μόρια και αντωνυμίες, 4. για υποδείξεις, ευγενικές προτροπές, 5. για ευχές, 6. στην αρνητική μορφή της προστακτικής και 7. σαν ουσιαστικό (υποκείμενο/αντικείμενο) με το ουδέτερο άρθρο.
Στο τέλος της παρουσίασης δίνω καθοδηγούμενη εργασία για να ασκηθούν οι φοιτητές στη γραμματική που παρουσιάστηκε στο μάθημα.
Γιάννης Ζηκούδης, Queen’s College, City University of New York
The Use of the SUBJUNCTIVE in Greek.
1. As a complement of verbsthat express wish, hope, desire, expectation etc (in place of the 'full infinitive' in English)
|
I want to...= θέλω να... I have to... = πρέπει να... I am able to ...= μπορώνα... |
2. In secondary ('subordinate' or ʽdependantʼ) clausesthat refer to the FUTURE and indicate intention, purpose, time and conditionals.
|
eg. μαθαίνω = I learn (Present Tense) / να μάθω (Subjunctive Simple) In order to = για να... Διαβάζω βιβλία για να μάθω Ελληνικά. when = όταν... Θα μιλάω με τον δάσκαλό μου Ελληνικά όταν μάθω πολλές λέξεις. if = αν , άμα... Θα μιλάω Ελληνικά με τον δάσκαλό μου αν μάθωτην γλώσσα καλά. |
3. After adjectives and interrogatory pronouns
Τhink of the New York Times advertisement that describes the newspaper "as a guide to the city that tells you where to, how to, when to" etc.
|
eg. expensivetobuy= ακριβό να το αγοράσω difficulttouderstand= δύσκολο να καταλάβω howto= πώς να whereto= πού να whoto= ποιον να / withwhoto=με ποιον να whento= πότε να what to = τι να Like in the sentence "I don't know how to..." |
4. Making suggestions, instead of using the Imperative (or Should + Bare Infinitive in English).
|
(You should) listen to your father = να ακούς τον πατέρα σου (you should) eat veggies = να τρως λαχανικά (you should) read books = να διαβαζεις βιβλία Talk to your teacher tomorrow = να μιλήσεις στον δάσκαλο αύριο Tellthetruth = να πεις την αλήθεια Should we go out? = να πάμε έξω; should we buy a house in Greece? = να αγοράσουμε σπίτι στην Ελλάδα; |
5. Makingwishes(Μακάρι να... ).
|
(Μακάρι... ) Να ζήσεις χίλια χρόνια. (Μακάρι... ) Να βρεις καλό άντρα. (Μακάρι... ) Να μάθεις πολλές γλώσσες. Να βρεις καλή δουλειά. Να δειςτα παιδιά σου μεγάλα και ευτυχισμένα. |
6. In order to form the Imperative in the negative (negative commands), afterμην.
|
Μην φάτε / μην τρώτε Μην καθαρίζετε / μην καθαρίσετε Μην απαντάτε / μην απαντήσετε Μην μιλάτε / μην μιλήσετε |
7. Objectification of the Subjunctive with the use of the Neuter article: το. It may be used as Subject, Object or Predicate.
|
Το να μιλάς σωστά είναι σημαντικό. Το να έχεις πολλά λεφτά δεν βοηθάει πάντα. Είναι χρήσιμο το να ξέρεις ξένες γλώσσες |
ASSIGNMENT:
Write a letter to α friend expressing your frustration and panic for being invited to the White House and not knowing what to do, how to talk
to the President, what to wear, how to eat with ten forks and twenty knives, who to
take with you etc.
Αγαπητή μου
Μαρία,
Ο Πρόεδρος με
κάλεσε σε δεξίωση στον Λευκό οίκο και έχω πανικοβληθεί. Δεν ξέρω τι να κάνω. Περιμένω τη συμβουλή σου....
THE SUBJUNCTIVE and
its usage in Greek.
1. As a complement of verbsthat
express wish, hope, desire, expectation
etc (in place of the 'full infinitive' in English)
eg. I want to...= θέλω να... / I have
to... = πρέπει να... /
Iamableto ...= μπορώ
να...
2. In secondary ('subordinate')
clausesthat indicate intention, purpose,
time and conditionals.
eg. μαθαίνω = I learn (Present T.) / να μάθω (Subjunctive
Simple)
In order to = για να... Διαβάζω βιβλία
για να μάθω Ελληνικά.
when =
όταν... Θα μιλάω με τον
δάσκαλό μου Ελληνικά όταν μάθω πολλές
λέξεις.
if = αν
, άμα... Θα μιλάω Ελληνικά με τον δάσκαλό
μου αν μάθω την γλώσσα καλά.
3. After adjectives and
interogatory pronouns
eg. expensive to buy= ακριβόνατοαγοράσω
difficult to uderstand= δύσκολονακαταλάβω
Now think of the New York Times ad that "is a guide to
the city and tells you where to, how to, when to" etc.
how to=πώς να
where to=πού να
who to=ποιον να / with who to=με
ποιον να
when to=πότε να
what to=τι να
Like in the sentence 'I don't know how to..."
4. Making suggestions,
instead of using the Imperative (or Should+bare infinitive in English).
(You should) listen to your father = να ακούς τον πατέρα
σου
(you should) eat veggies = να τρως λαχανικά
(you should) read books = να διαβάζεις βιβλία
Talk to your teacher tomorrow = να μιλήσεις στον δάσκαλο
αύριο
Tellthetruth= να πεις την αλήθεια
Should we go out? = να πάμε έξω;
should we buy a house in Greece? = να αγοράσουμε σπίτι στην Ελλάδα;
5. Makingwishes (Μακάρι να... ).
Να ζήσεις χίλια χρόνια.
Να
βρεις καλό
άντρα.
Να
μάθειςπολλές γλώσσες.
Να βρεις καλή δουλειά.
Να δειςτα παιδιά σου μεγάλα και ευτυχισμένα.
6. In order to form the Imperative in the negative (negative
commands), afterμην.
Μην φάτε / μην τρώτε
Μην καθαρίζετε / μην καθαρίσετε
Μην απαντάτε / μην απαντήσετε
Μην μιλάτε / μην μιλήσετε
7. Objectification of the Subjunctive with the use of the
Neuter
article: το.
Το να μιλάς σωστά ειναι σημαντικό.
ASSIGNMENT:
Write a letter to α friend expressing your frustration and panic for
being invited to the White House and Not knowing what to do, how to talk to
him, what to wear, how to eat with ten forks and twenty knives, who to take
with you etc.
Αγαπητή μου Μαρία,
Ο Πρόεδρος με κάλεσε σε δεξίωση
στον Λευκό οίκο και έχω πανικοβληθεί. Δεν ξέρω τι να...... Περιμένω την συμβουλή σου.
- Πίνακες /