Γιάννης Ζηκούδης: θεματικό λεξιλόγιο (περιβάλλον)
Ο σκοπός τους είναι τριπλός:
1. Να βρουν οι φοιτητές συγκεντρωμένο σε ένα ενιαίο κείμενο λεξιλόγιο σχετικό με το θέμα και επισης το ίδιο θέμα παρουσιασμένο σε παράλληλες διασκευές με κυμαινόμενης δυσκολίας επίπεδο κατανόησης.
2. Να βρουν σε γραπτό λόγο τα ελληνικά αντίστοιχων εκφράσεων που συνήθως συνοδεύουν το θέμα στην αγγλική και δεν είναι εύκολο για νεους χρήστες της ελληνικής γλώσσας από μόνοι τους και αυτόματα να δημιουργήσουν τέτοιες εκφράσεις με δικούς τους αυτοσχέδιους συνδυασμούς απλών λέξεων. Το κείμενο δίνεται παράλληλα σε ελληνική και αγγλική εκδοχή. Οι συνάδερφοι μπορούν να αντικαταστήσουν την αγγλική με τη γλώσσα της χώρας στη οποία διδάσκουν.
3. Να μπορέσουν οι φοιτητές να αποστηθίσουν το κείμενο και να το αναπαράγουν γραπτά ή προφορικά, αυτούσιο ή αποσπασματικά μέσω ερωτο-απαντήσεων. Διασκεδαστική αλλά και πολύ παραγωγική άσκηση είναι να δοθούν ρόλοι στους φοιτητές και να παρουσιάσουν το θέμα μέσα από αυτούς τους ρόλους. Πχ: Ειδικός Περιβαντολόγος ή Εκπρόσωπος της WWF κλπ δίνει συνέντευξη για το περιβάλλον και τα προβλήματά του / Εκπαιδευτικός, πολιτικός, Υπουργός Παιδείας κλπ δίνει συνέντευξη για την κατάσταση της εκπαίδευσης στη χώρα του / Δήμαρχος ενός νησιού μιλάει για τις επιπτώσεις του Τουρισμού στην τοπική κοινωνία και τον παραδοσιακό τρόπο ζωής.
Είναι πιστεύω κοινή διαπίστωση όλων των συναδέλφων ότι συνήθως οι φοιτητές είναι απρόθυμοι να μιλήσουν δημόσια, μπροστά σε ακροατήριο, από φόβο ότι θα κάνουν λάθη και ότι αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην δημόσια εικόνα τους. Είναι απίστευτο το πόσα πολλά επενδύουμε όλοι μας στον τρόπο εκφοράς λόγου. Η τεχνική αυτή προετοιμασίας υλικού για παρουσίαση θέλω να πιστεύω ότι βοηθάει τους ομιλητές να έχουν κάτι έτοιμο και προβαρισμένο ώστε να μη χρειάζεται να σκέφτονται το υλικό αλλά να προσηλώνονται στην ομιλία. Επίσης η υπόδυση ρόλων είναι ψυχολογικό τέχνασμα που δίνει πολύ άνεση και ελευθερία στην έκφραση καθώς τα όποια "λάθη" ή ατέλειες στην έκφραση αποδίδονται στο ρόλο και όχι άμεσα στον ομιλούντα. Αξίζει να υπενθυμίσω ενδεχομένως ότι η όλη διαδικασία που περιγράφω εδώ αποσκοπεί στο να εξυπηρετηθεί ο πολύ σημαντικός στόχος στην διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας που είναι να μιλήσουν οι φοιτητές όσο γίνεται περισσότερο στην τάξη και να μειωθεί ο χρόνος που μιλάει ο διδάσκων. Καλή τύχη σε όσους το δοκιμάσουν.
ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ
Το Περιβάλλον. Νομίζω ότι είναι καιρός να κάνουμε κάτι για το περιβάλλον. Εργοστάσια, άνθρωποι και κυβερνήσεις πρέπει να μάθουν να προστατεύουν το περιβάλλον. Τα εργοστάσια δεν παράγουν μόνο χρήσιμα πράγματα, αλλά επίσης πολλά απόβλητα τα οποία πετάνε σε ποτάμια, λίμνες και στην θάλασσα.. Τα βιομηχανικά απόβλητα περιέχουν τοξικές ουσίες που σκοτώνουν τα ζώα και καταστρέφουν τα φυτά. Καυσαέρια από τις καμινάδες των εργοστασίων και από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων προκαλούν όξινη βροχή. Η όξινη βροχή είναι βροχή που έχει δηλητηριαστεί από την ατμοσφαιρική μόλυνση. Επίσης, τα χημικά προϊόντα δεν είναι βιοαποσυνθέσιμα. Η κυβέρνηση πρέπει να επιβάλει αυστηρούς περιορισμούς στα βιομηχανικά απόβλητα. Οι κυβερνήσεις πρέπει να τιμωρούν τους παραβάτες. Οι άνθρωποι πρέπει να ενθαρρύνουν την ανακύκλωση βιομηχανικών απόβλητων και σκουπιδιών, Η τηλεόραση και τα σχολεία πρέπει να δείχνουν διαφημίσεις και να ενημερώνουν τους φοιτητές για τους κινδύνους που προκαλεί η μόλυνση του περιβάλλοντος. |
Environment. What do you think about the environment? I think it is time we did something about the environment. Factories, people, governments ought to learn to protect the environment. Factories not only produce useful products but also a lot of factory waste which they throw away in rivers, lakes, seas. Factory waste contains toxic substances which kill animals, plants. Fumes from chimneys and fumes from exhaust pipes cause acid rain. Acid rain is the rain which has been poisoned by air pollution. In addition, chemical products are not biodegradable. The government must build recycling centres and it must impose strict regulations on factory waste. Governments must punish offenders. People must encourage recycling factory waste and rubbish. Television and schools must show advertisements and talk to students about the dangers which pollution causes.
|
ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Ατίες Α) υπερβολική εκμετάλλευση φυσικών πόρων Προέρχεται από: ανθρώπινη απληστία αδιαφορία για τη φύση τυφλή υποταγή στις επιταγές της ελεύθερης αγοράς για μεγαλύτερο κέρδος Υπάρχει η λανθασμένη πεποίθηση ότι - ο άνθρωπος είναι ο κυρίαρχος της φύσης / - η φύση υπάρχει για να εξυπηρετεί τις αν’αγκες του ανθρώπου. Η αλήθεια είναι ότι ο άνθρωπος είναι οργανικό μέρος της φύσης. Β) Η τεχνολογία προχωράει πολύ γρήγορα για να μπορεί ο άνθρωπος να την αντιμετωπίσει αποτελεσματικά (με άλλα λόγια, να υπολογίσει, εκτιμήσει, προλάβει και επιτυχώς να αποτρέψει ανεπιθύμητα αποτελέσματα) Γ) Η φύση έχει αυτοκαταστροφικές τάσεις (αλλά και ικανότητες ανάρρωσης, αποκατάστασης)
Μολυσμένα ποτάμια. Όπου ανεύθυνοι κατασκευαστές πετούν τοξικά απόβλητα Δηλητηριώδη αέρια, καυσαέρια, ατμοσφαιρική ρύπανση, ατμοσφαιρικοί ρύποι Αύξηση παγκόσμιας θερμοκρασίας (φαινόμενο του θερμοκηπίου) Πετρελαιοκηλίδες, κηλίδες πετρελαίου που διαρέουν στη θάλασσα Ανθρώπινη απροσεξία, αδιαφορία, εγωκεντρισμός
Μέτρα
Η κυβέρνηση πρέπει να - επιβάλει αυστηρούς περιορισμούς στα βιομηχανικά απόβλητα. - να βγάλει νόμους για να περιορίσει την διαβρωτική συμπεριφορά των μεγάλων βιομηχανιών - να υποστηρίξει την επιστημονική έρευνα που έχει στόχο την ανακάλυψη μηχανισμών καθαρισμού των υδάτων - να εισάγει την τακτική επιθεώρηση αυτοκινήτων και βιομηχανιών - να επιβάλει αυστηρές τιμωρίες στους παραβάτες. - να ενθαρρύνει την ανακύκλωση των σκουπιδιών - να ενθαρρύνει την χρήση υλικών που είναι φιλικά προς το περιβάλλον - να οργανώνει καμπάνιες για να διευρύνει την ενημέρωση του κόσμου για τα προβλήματα του περιβάλλοντος. |
DESTRUCTION of the ENVIRONMENT Causes a)Over-exploitationofnaturalresources Itstemsfrom: man’sgreediness disregard for nature blind submission to the imperatives of open market for more profit. There is an illusory belief that -- man is the master of nature / -- nature is there to serve man’s needs. The truth, however, is that man is an integral part of nature. b) Technological progress advances too fast for man to deal with it effectively ( in other words, to consider, estimate, anticipate and successfully prevent undesirable effects ). c) Nature has self-destructive tendencies ( but it also has recuperative powers ). Vocabulary - Contaminated rivers / lakes / seas where irresponsible manufacturers dump toxic waste. - Poisonous gases, air pollutants or impurities, aerosols, sprays ... - Increase in global temperature ( greenhouse effect ) - Oil leaks from tankers - Man is careless, reckless, inconsiderate, self-centred, shows negligence and disregard for nature. - Non-biodegradable materials, such as plastic, chemicals etc. - Man‘s activity poses a serious threat to ...
Measures
Government should - impose strict regulations on factory waste. - pass on legislation to limit the subversive activity of big industries. - subsidise scientific research which aims at the discovery of purification machinery for water. - introduce regular inspection of motor vehicles / factories. - impose severe punishments for offenders / transgressors. - encourage recycling / use of environment - friendly materials. - organise campaigns to enhance public awareness about the problem.
|